2010-10-15

På omvägar

Jag vet inte om min Garmin nüvi 205 börjar bli gammal och trött, eller om den helt enkelt har slutat bry sig. Den övertygar i alla fall inte när det gäller att beräkna snabbaste väg.

Nedan syns den rutt som den föreslog när jag skulle från Nälden till Bakvattnet för att fjällvandra.


Den tycker man ska köra från Krokom till Föllinge via länsväg 339, sedan ta länsväg 344 till länsväg 340, och därifrån till Bakvattnet. Det kanske inte låter så märkligt, om det inte vore för det att länsväg 340 börjar i Krokom. Så det borde rimligtvis vara bättre att köra länsväg 340 hela sträckan.

Om jag lägger in en via punkt en bit in på länsväg 340 så får jag rutten nedan istället.


Som synes är rutten 11 km kortare och går 5 minuter fortare att köra. Åldras Garmin nüvi och därför producerar sämre och sämre rutter ju äldre den blir, eller är det så att den inte anstränger sig till att börja med?

Inga kommentarer: