2010-12-04

Ett oväntat samtal

När vi hade flyttat hit behövde vi fylla på med lite fler möbler. Så vi åkte runt bland möbelbutikerna i trakten. På ett ställe hittade vi en del möbler som vi fastnade för. När vi fick höra att det kunde vara lång leveranstid på bokhyllorna sa vi att vi ville fundera på det och återkomma. Men det viktigaste blev beställt och vi lämnade möbelbutiken med en orderbekräftelse.

Efter en kort promenad hade vi funderat klart och talade med samma säljare igen. Vi ville ha två bokhyllor samt en byrå. Som jag uppfattade det så skulle byrån läggas till den befintliga ordern och bokhyllorna skulle beställas separat. Det var rätt så mycket folk i butiken och säljaren var lite stressad, men han skrev upp det hela på ett papper och ringade noga in bokhyllorna och byrån.

En och en halv vecka senare fick vi hemlevererat det som stod på orderbekräftelsen. Uppenbarligen hade byrån inte lagts till på beställningen.

En månad efter vårt första besök hade vi vägarna förbi möbelbutiken. Vi frågade hur det gick med vår beställning. Kvinnan vi pratade med kunde inte hitta beställningen i systemet, men hon kunde gissa vem som hade tagit emot beställningen. Hon sa att han skulle komma in senare under dagen, och att han skulle ringa oss samma dag eller senast dagen efter. Dagen gick, nästa dag likaså, inget samtal.

Min tolkning var att beställningen var borta, och vi antagligen fick sikta in oss på ett platt paket från Småland. Jag såg ingen anledning till att kontakta dem igen och höra efter. Om de inte vill ha kunder så är det okej med mig.

Igår, fem veckor senare, ringde telefonen:
 - Vi har en byrå och två bokhyllor att leverera.

Inga kommentarer: