2010-11-28

Home improvement

En sak som inte ingick i lägenheten var persienner. Majoriteten av fönstren har sydvästläge, så något slags solskydd är nödvändigt. Efter att ha undersökt utbudet kontaktade vi Persiennbutiken och fick några färgprover tillsänt oss. Det tog en tag att utvärdera färgproverna i olika slags ljus. Men så fort det var gjort lades beställningen. Det blev två persienner samt fyra gula, tre beiga och en grön rullgardin.

Informationen kring leveranstider är inte helt entydiga. I orderbekräftelsen står det normalt 14 dagar, men förseningar kan förekomma under högsäsong. I deras FAQ står det 2 veckor under högsäsong (april-juni och september-november), och 2-4 veckor övriga tider. I samband med att paketet skickades skulle även ett mejl med paket-ID skickas. Tre och en halv vecka senare dimper det ned ett brev i brevlådan som säger att det finns ett paket att hämta. Jag tyckte det var lite märkligt att de inte skickat något mejl, men tänkte inte mer på det.

Paketet hämtades, och efter mycket om och men så var det uppackat. Den uppmärksamme läsaren ser genast problemen.


Det saknas en rullgardin och det är dessutom fel färg på de två övriga. Men resten, som var korrekt, blev uppsatt.


Själva monteringen erbjud inga större problem. Den enda svårigheten var den spårlösa skruven som föregående hyresgäst så vänligt lämnat kvar (man kan ana den till höger i mittenfönstret på föregående bild).


När solen skiner är de bra att ha.


Persienner på plats. Den blå rullgardiner följde med lägenheten. Den är inte vacker, men den fungerar.


Grönt är skönt.


Gult är fult. (En fellevererade rullgarnin upphängd som illustration.)



Ett reklamationsmejl som påtalade felen i leveransen skickades iväg på söndagen kl 20:45. På fredagen, när jag fortfarande inte hört något, skickar jag ytterligare ett mejl och frågar hur det går med reklamationen. På lördagen får jag ett svar som säger att nya rullgardiner skickas på tisdag. Dessutom innehåller svaret föregående svar på mitt reklamationsmejl. Svar hade tydligen skickats efter 45 minuter. Men av någon anledning kom det inte fram. Det skulle också kunna förklara varför det aldrig kom någon mejl med paket-ID.

De rätta rullgardiner hängdes upp istället. Mycket bättre.



Trots ett ganska så omständigt och krångligt sätt att fylla i beställningen, så blev det fel. Men det är sådant som händer och inget att hänga upp sig på. Då är det betydligt allvarligare när mejl inte kommer fram. Särskilt om man riktar in sig på internethandel. Man kan inte låta bli att känna sig ignorerad när man inte får något svar.

Men i slutändan så är det bara en sak som har någon betydelse. Rätt rullgardiner blev till slut levererade, utan onödigt krångel eller frågor. Kundservice kallas det.

Inga kommentarer: