2010-11-07

Viking Focus 8 W LED cykellampa

Jag var aldrig nöjd med min gamla cykellampa, vilket var en av anledningarna till att jag impulsköpte den här cykellampan. En annan anledning till köpet var att jag behövde en ficklampa. Då denna var både och, så kändes det som ett vettigt köp.

Lampan kommer komplett med hållare, handlovsrem och 3 st AAA batterier (alkaliska). Övriga fakta:
  • Längd: 102-111 mm
  • Diameter: 28/35 mm
  • Vikt (inkl. bat.): 125 g
  • Pris: 395 kr (Elkedjan, Krokom)
  • Batterier: 3 st LR03 (AAA)
  • Ljusstyrka: 200 lumen*
  • Räckvidd: 200 m*
  • Batteritid: 20 timmar*
  • Vattentålig: Ja*
*) Enligt förpackningen (ej uppmätt eller testat)


Jag gillar inte AAA batterier. Fast det kanske inte är så mycket batterierna jag ogillar. Utan snarare det att det krävs tre stycken batterier, vilket är opraktiskt när de säljs i fyrpack eller batteriladdaren tar två/fyra åt gången. Dessutom har jag alltid ett par uppsättningar AA batterier med mig, så på det sättet vore det bättre med en lampa som också använde AA.

Vad jag vet så är inte den här typen av batterihållare standardiserad. Vilket är synd, för det hade den här lampan behövt. Utformningen av hållaren är inte lyckad. Det är inga problem att stoppa i den på fel håll i lampan, med följden att batterierna kortsluts. Det blir förvisso en handvärmare, men jag tror inte batteritiden blir så lång. En pil på hållaren visar åt vilket håll den ska stoppas in, men om det är mörkt så kan den vara lätt att missa.


Ljuskäglan på lampan kan varieras. Det görs genom att sträcka ut lampan främre del, upp till 9 mm. På så sätt kan spridningsvinkel varieras mellan 2 och 25 grader. Och ju mindre vinkel desto mer koncentrerat ljus. En på förhand tänkbar nackdel är att det inte går att låsa den främre delen i en viss position. Men i praktiken så visar det sig inte vara något större problem. Fördelen med konstruktionen är att det går snabbt att ändra vinkel. Nackdelen är att den ger ifrån sig ett klickande ljud när den utsätts för inte alltför häftiga rörelser.


För mig är det en gåta hur man får en 8 W lampa att lysa i 20 timmer med tre seriekopplade AAA batterier, men bortsett från det så är det inget tvivel på att den lyser starkt. Bilderna visar en jämförelse mellan en Ledsaver PowerLED ficklampa (1W Mini 1xAA) från Kjell & Company. Redan i det mest utzoomade läget lyser den synbart starkare och i det starkaste läget krävs det mycket vilja för att ens ana ljuset från Ledsavern.


Att lampans sken är starkt understryks av varningen på förpackningen som säger "Titta ej direkt in i lampskenet." Däremot verkar engelsktalande personer tåla mer för de varnas för att titta direkt i lampskenet "...for more than a few seconds."

Hållaren som gör lampan till en cykellampa är en tämligen okomplicerad historia. Det krävs inga verktyg för att montera hållaren. De två medföljande gummibitarna ser till att den sitter på plats. Själva lampan är också lätt att placera i hållaren och skruva fast. Till skillnad från vanliga cykellampor så lyser den här lampan upp vägen i betydligt större utsträckning. Det är fullt möjligt att se groparna i vägen innan man kör ner i dem.


Det stora frågetecknet är batteritiden. Det är alldeles för tidigt att säga något om den. Mest intressant är vad tiden blir med NiMH batterier. Däremot anges LED lampans livslängd till 100 000 timmar, så jag får återkomma om sisådär 11,5 år vad det gäller den biten.


Sammanfattningsvis är det en lättmonterad cykel-/ficklampa med variabel ljuskägla och god upplysningsförmåga. Men tyvärr är batteriehållaren dålig, vilket påverkar intrycket av lampan negativt.

Inga kommentarer: