2010-11-13

Batteritid (Viking Focus 8 W LED)

Ett frågetecken kring min Viking Focus 8 W LED lampa var batteritiden med NiMH. Efter inte särskilt omfattande och högst ovetenskapliga test finns det nu lite resultat.



Jag använde tre Uniross Hybrio AAA NiMH batterier med en kapacitet på 800 mAh. För att simulera sporadiskt användande tände jag lampan ett par minuter och lät den sedan vila en stund. Jag använde stoppuret på min GPS för att hålla reda på den sammanlagda tiden som lampan var tänd. Inledningsvis blev lampans metallhölje varmt, vilket tyder på ett högt strömuttag. Den blev inte överdrivet varm, utan snarare lagom varm för att värma fingrarna när det är -20° C ute.

Efter ca 2 timmar kunde jag se att lampan lyste svagare jämfört med nyladdade batterier. Fortfarande god upplysningsförmåga, men det får ändå utgöra brytpunkten. Nu var det ingen värmeutveckling längre, så därför lät jag lampan vara på konstant. Efter ytterligare ett par timmar lyste lampan fortfarande. Jag vet inte exakt hur länge, för ironiskt nog tog batterierna i GPS:en slut. Skenet var tämligen svagt och skulle på sin höjd fungera som nödbelysning.

Lite övriga siffror. Med helt nyladdade batterier var strömuttaget 1,3 A, men efter ett par minuter hade det sjunkit till 0,75 A. Då låg spänningen på 4,0 V. Mot slutet kunde mulitmetern inte mäta strömmen, men spänningen var 2,75 V.

Inga kommentarer: