2011-09-19

Cachingsemester i södra Sverige

Detta inlägg innehåller många bilder. De kommer inte i någon särskild ordning. Det kan finnas en och annan spoiler också, så känsliga tittare bör blunda.

Vi hade inga konkreta planer med vår semester mer än att vi skulle cacha en del. Dagarna innan vi gav oss av låg jag på 650 fynd. Jag hoppades att semestern skulle resultera i 250 fynd. Det skulle föra mig en god bit på väg mot mitt mål med 1000 hittade cacher innan årets slut. Nu blev det inte riktigt så.

2011-07-23 Första dagen åkte vi från Nälden till Falun, en sträcka på 43 mil. Vi hann med att ta 24 cacher. Dessutom blev det ytterligare tre under en kvällspromenad i Falun.

2011-07-24 Nästa dag fortsatte vi till Vislanda. Dock tog vi en omväg via Hedemora för att prova lyckan på Dalälven-slingan där. Sammanlagt 41 fynd på 54 mil (det blev ytterligare 10 mil den dagen på grund av ett ofrivilligt byte).

2011-07-25 Den tredje dagen blev inte lika lång resdag, bara 18 mil, till Arlöv. Det blev ändå 19 fynd den dagen.

En fördel med att stanna längs med vägen för att cacha är att det blir naturliga pauser. En nackdel är att det tar längre tid. Jag har räknat ut att den totala restiden till Arlöv blev 12 timmar längre tack vare cacherna (inklusive återbesöket vid Gunneryd).

2011-07-26 Dag fyra innebar en kortare födelsedagscachingrunda i Hjärup, Åkarp och Alnarp. För min del blev det 12 fynd.

2011-07-27 Det märks att det finns både många cachare och fler cacher i södra Sverige. Kartan är full av cacher. Vi hade sett ut ett område i Tyringe utanför Hässleholm med många cacher. Femte dagen blev en heldag där. Trots att det var en väldigt varm och solig dag gick vi omkring i 9 timmar. Sammanlagt 28 km tills fots och 42 fynd. Det enda som inte var bra var den hamburgare vi tog där. På väg därifrån stannade vi till och tog ytterligare en cache, så det blev totalt 43 fynd den dagen.

2011-07-28 Sedan blev det en vilodag utan cacher.

2011-07-29 Dagen blev mest en transportsträcka till Karlskrona, som resulterade i 12 fynd längs vägen.

2011-07-30 Ingen caching planerad den här dagen. Men det aktuella sällskapet, som bestod av 2,5 cachare, hamnade i ett område med två cacher. Lika bra att rensa med andra ord.

2011-07-31 Jag tog en tur på egen hand runt mina barndomstrakter i Småland, där cacherna fick styra vägvalet. Det blev 8 fynd.

Tyvärr hittade vi flera cacher i eller precis bredvid stenmurar eller stengärdsgårdar. Ofta utan någon ledtråd. Fågelholkar, däremot, var ytterst sällsynt. I södra Sverige hittades endast en cache i en fågelholk.

2011-08-01 Till Växjö via Karlskrona och 8 timmars caching i varierande miljö. Det var vackert väder och mycket folk ute. Vi hade löst många mysteries men flera kunde vi inte leta efter pga av soldyrkande människor på platsen. Trots det blev det 39 fynd.

2011-08-02 Vi lyckades klämma in en halvdag till i Växjö. Vädret ställde till med samma problem om under gårdagen. Men vi var ändå nöjda med 16 hittade cacher.

2011-08-03 Åter till Karlskrona. På vägen passerade vi Tingsryd. Vi stannade till där och cachade lite. Tillsammans med några cacher längs vägen stannade dagens skörd på 25.

2011-08-04 Återigen en runda på egen hand i Småland och 10 fynd.

2011-08-05 Dagen fortsatte i samma tecken som gårdagen. Många bekanta platser och 17 fynd.

2011-08-06 Jag hade ytterligare en dag att fördriva på egen hand. God jaktlycka resulterade i 19 hittade cacher.

2011-08-07 Hämtning i Karlskrona och en liten omväg via platsen för fjolårets Blekingeevent. Vi rensade inte området, men fick med oss 20 fynd plus 2 till på vägen.

2011-08-08 Det här blev sista renodlade cachingdagen. Den spenderades i området kring Hovdala. Trots värme och regn blev det 23 km till fots och 34 cacher. Dessutom avslutades dagen med en FTF på "hemmaplan".

2011-08-09 Dagen spenderades i ett område som jag redan hade rensat, så jag fick nöja mig med endast ett fynd.

2011-08-10 Resan från Vislanda till Nälden gjordes på en dag. Eftersom det handlar om 90 mil blev det inte så många stopp för att leta efter cacher. Likväl hittade vi 10 cacher.

Som jag sa inledningsvis hoppades jag på 250 fynd. Resultatet blev över förväntan. Hela 358 hittade cacher på 19 dagar. Tyvärr kom ett månadsskifte i vägen och antalet fynd blev delat över två månader, annars hade det blivit bra månadsstatistik. Och 1000 hittade cacher passerades någonstans under hemresan.


Inga kommentarer: