2012-05-05

Jämtlandsfjällen (karta)

TitelJämtlandsfjällen
UtgivareCalazo Förlag
ISBN978-91-86773-05-2
Utgivningsår2011
Vikt20 g
Dimensioner (vikt)125 x 175 mm
Dimensioner (ovikt)500 x 700 mm
Skala1:100 000
Ekvidistans20 m
MaterialTyvek
Pris119 kr (Calazo)



När man fjällvandrar är det bra att ha med sig en karta. Främsta skälet är kanske inte för att veta var man är, utan snarare för att veta var man ska. En bra karta ger den översiktsbild man behöver för att kunna planera sin fjällvandring.

I boken Fjällvandra i Jämtland och Härjedalen fanns det lite reklam för fjällkartor. Det fanns bland annat en karta över Jämtlandsfjällen. Det som lockade var att den täcker in stora delar av den jämtländska fjällvärlden på ett kartblad. Dessutom är den tryckt på Tyvek, ett syntetiskt material som både ska vara rivstarkt och vattentåligt.




Kartmaterialet kommer från Lantmäteriet och är från 2010. Det betyder att det mesta av informationen bör stämma. Men det är alltid en god idé att kontrollera på fjällstationen innan man beger sig ut. Leder, men framför allt broar, kan ha försvunnit under vintern.

Det som verkar vara den största fördelen med kartan är materialet som den är tryckt på. Det heter Tyvek och är, enligt Wikipedia, väldigt tåligt. Det ska gå att doppa kartan i vatten samt vika den 20 000 gånger utan att den går sönder.

Jag har själv inte provat att misshandla kartan i någon större utsträckning. När jag försökte riva av ett hörn lyckades jag endast göra det lite skrynklig. Även om jag blötte hörnet så gjorde det ingen skillnad. Trycket i vecken brukar vara det som försvinner först. Men inte heller det ser ut att vara ett problem. Jag tycker det verkar lovande. Alla som har fjällvandrat med en papperskarta vet hur den brukar se ut efter ett par vandringar, men det finns det goda chanser att man slipper med denna.

Trycket är lika tydligt som på en papperskarta. Jag kan inte se någon skillnad i detaljåtergivningen när jag jämför med andra kartor i samma skala. En annan fördel är att den är tryckt på båda sidor. Dubbelt så mycket karta för pengarna med andra ord.

Det står Jämtlandsfjällen på kartan, men det är en sanning med modifikation. Den täcker inte hela Jämtland. En mer passande benämning hade varit Södra Jämtlandsfjällen, då kartan endast täcker fjällen söder som E14. Bilden till vänster visar det aktuella området. Detta motsvarar i stort sett Lantmäteriets fjällkartor Z6 och Z7. Dock är detta bara en mindre anmärkning. De flesta som vandrar i fjällen i Jämtland, vandrar i det området. För dem är kartan perfekt.




Det jag är mest intresserad av på en fjällkarta är höjdkurvorna. Det är oftast de som styr mitt vägval. Just höjdkurvorna är kartans största brist. Jag tror det är två saker som bidrar till det. Det första är ekvidistansen och skalan. Ekvidistansen är 20 meter och skalan är 1:100 000. Det gör att höjdkurvorna inte blir så detaljerade.

Det andra är lite svårare att förklara. Jag tycker höjdkurvorna ser lite mjukare ut. Särskilt om man jämför med en karta i annan skala och annan ekvidistans. Bilden nedan är Lantmäteriets fjällkarta i skala 1:50 000 (ekvidistansen är 10 meter). Bilderna visar samma område. Det är tydligt att kartorna skiljer sig åt. Eftersom skalorna är olika är den nedre fyra gånger så stor (det klara området i mitten är lika stort som det övre). Men framför allt ser höjdkurvorna olika ut. Det ska dock påpekas att detta kan härledas till materialet som ligger till grund för kartan. Även Lantmäteriets fjällkarta i skala 1:100 000 lider av samma problem.




Med tanke på kartans material och dess tåliga egenskaper kommer jag alltid ha kartan i ryggsäcken. Då riskerar jag inte att stå på fjället utan karta. Men i de fall jag även har en papperskarta i skala 1:50 000 över området kommer jag ta med den också. Sedan får tiden utvisa om gamla, utslitna papperskartor blir ersatta av nya eller om jag nöjer mig med Jämtlandsfjällen.

1 kommentar:

Skantz sa...

Tja vem ligger bakom denna blog? Jag tycker Calazo fjällkartor är rätt dåliga. Felaktiga höjdkurvor och felaktiga höjdangivelser. Även många kända toppar har inga höjdangivelser. Ute Kartan är dock ännu sämre på höjder. Bäst är Lantmäteriets Karta men den har brister också. Ofta stigar som vuxit igen som finns med på kartor det är det vanligaste felet... mattiasskantz.se