2013-06-05

Oviksfjällen 2013-06-02

Redan i vintras bestämde jag mig för att årets första fjällvandring skulle bli en tur upp på Östfjället. Med tanke på snöläget hade det varit möjligt att inleda säsongen redan förra helgen. Men händelser i närområdet gjorde att jag valde att stanna hemma.

Jag funderade på om jag skulle åka redan på lördagen, men valde till slut att vänta tills söndagen. Tack vare en kärlekskrank hankatt blev det ett sent sänggående. När jag gick och lade mig hade jag bestämt mig för att turen endast skulle bestå av fjällvandring och fotografering.


Fligget sett från Östfjällets sluttning

Min plan att parkera där sommarleden börjar spolierades av en större vit bil som stod och blockerade halva körfältet, ca 100 meter från den tänkta parkeringsplatsen. Istället blev det till att vandra ett par hundra meter extra. Sedan blev det en kort vandring i skidbacken innan fjället började breda ut sig.


Storfjället skymtar i värmedallret


Växlande molnighet


Storfjället

Det finns lite olika tänkbara vägar till Östfjällets topp. Antingen följer man sommarleden ett par kilometer och undviker den brantare östsluttningen eller går man raka vägen tvärs över den östra delen av Östfjället. Jag valde det senare. Något som kom att visa sig vara ett bra val.


Hoverberget i fjärran


Hundshögen bortom Storfjället

Vägen till toppen är inte särskilt svår, även om det bär uppför i stort sett hela tiden. Toppen är, som andra har konstaterat, tämligen platt. Jag tog en kafferast här uppe, mest för att se om någon annan skulle dyka upp.


Rast på Östfjällets topp


Storfjället sett från Östfjället


När kaffet var slut fortsatte jag min vandring. Tanken var nu att gå söderut, mot Tvärån och leden som kommer från Höglekardalen. Men när jag vandrat ett tag blev det uppenbart att det fanns mycket snö kvar i sänkorna och det var inte säkert att jag skulle kunna ta mig hela vägen. Istället gick jag norrut.


Snö på långt håll


Snö på nära håll


Dromtjärnarna

På Östfjällets norra sida hade jag bra utsikt över Drommen. Och vid klart väder har man även bra utsikt över Storsjön.


Drommen


Västfjället anas bakom Drommen

På tillbaka vägen gick jag mot Klevfjället. Jämfört med vägen upp så var vägen tillbaka mer besvärlig, både brantare, stenigare och mer vegetation.

Förutom vinden och en och annat regnstänk var vädret bästa tänkbara. Jämfört med förra årets premiärvandring var det betydligt mindre snö.

2 kommentarer:

andreas sa...

Otroligt fina bilder du tar.
Satt du och inväntade eventuella FTF jägare där uppe ? ;)

Hade du åkt på lördagen hade vi kanske möts på toppen.

/andreas & Malena

sva_blogger sa...

Tack!

Ja, jag trodde nästan att någon FTF-jägare skulle komma springandes. Men det verkar inte vara någon större rusning, trots att toppen är förhållandevis enkel att nå.

Det hade varit roligt att råkas där uppe. Det är sällan man möter folk som man känner när man är ute och vandrar.