2011-01-23

Oviksfjällen 2009-08-01

Under natten kom det en kortare regnskur och dagen började med tunga moln och en del vind. Efter en frukost bestående av pulverkaffe fortsatte jag min vandring.


Låga moln


Tunga moln men solen skymtar i fjärran

Den första biten följde den rösade leden tvärs över Falkfångarfjället. Efter ca 40 minuter nådde jag Falkfångarfjällets topp (ca 1185 m.ö.h). Men den övre delen av fjället är ganska flack, så någon egentlig topp kan man inte tala om. Molnen tunnades ut och solen tittade fram alltmer.


Uppe på Falkfångarfjällets norra del finns det en platå


Bortanför syns östra delen av Drommen


Västra sidan av Falkfångarfjället


Drommen

På väg ner för Falkfångarfjället avvek jag omedvetet från leden. Efter ungefär en kilometers lätt vandring kom jag ner till platån mellan Falkfångarfjället och Storfjället. Strax bortanför platån ligger Falkfångarns vindskydd, men jag höll mig till platåns södra kant med avsikt att undvika vindskyddet och eventuella människor.


Platån mellan Falkfångarfjället och Storfjället


Hundshögen och en glimt av Dörrsjöarna


Nordväst från Falkfångarfjället


Kanten av platån sydöst mot Storfjället


Platån öster mot Storfjället


Ljungpipare

Platån avslutas i öst av en 5-6 meter djup bäckravin. Man kan tänka sig att här rinner mycket vatten i samband med snösmältningen. Men så här års har nästan all snö försvunnit. Jag följde den 500 meter. Från att ha börjat helt uttorkad så rann det nu en mindre bäck i den. Det hade blivit dags för matrast. Lunchen (pulversoppa + 1 dl snabbmakaroner) tillagades och åts under tystnad.


Torr bäckravin


Rester av vintern


Första, men definitivt inte sista, mötet med ren


Inte helt torrt


Utsikt från matplatsen

När man ger sig ut på en vandring över helgen vill man inte gå alltför långt med tanke på att man ska hinna tillbaka igen. Medan jag åt funderade jag på hur jag skulle göra. Jag bestämde mig för att fortsätta ytterligare en timme, slå läger och sedan göra en kortare utflykt.


Västra sidan av Storfjället med Hundshögen i fjärran


Ett av flera vattenhål


Fjäll i väster

Västra sidan av Storfjället sträcker sig nästan en halv mil mot Dörrsjöarna. Här fanns det gott om ren.


Ren i profil


Renkalv på språng

Läger etablerades på N63° 0,796 E13° 47,461 (1028 m.ö.h).


Tältet halvsträckt och koskrämman™ nästan på plats

När tältet var uppe gick jag rätt österut, uppför Storfjället. Jag hade ursprungligen tänkt försöka nå kammen och se om det fanns någon intressant utsikt där. Men fjället är ganska flackt, och dessutom började hungern göra sig gällande, så jag vände tillbaka igen.


Ner mot dalen där Lekarån rinner


Kammen på Storfjället


En ensam blomma

Kvällsmaten (pulversoppa + 1 dl snabbmakaroner) tillagades och åts under tystnad. Därefter blev det till att kura skymning och invänta solnedgången i hopp om att den skulle vara sevärd.


Foten av Hundshögen


Utsikt väster ut från tältplatsen


Hundshögen

Solnedgången bjöd på många färger.


Hundshögen i kvällssol


Fjäll i fjärran


Tältet


Solnedgången

Men färgerna försvann lika snabbt som de kom. Nu återstod det inte mycket mer än att göra de sista förberedelserna inför morgondagen, och gå och lägga sig. Det blev sammanlagt 8,5 km idag.


Färglöst avslut på lördagskvällen

Inga kommentarer: