2011-03-20

Oviksfjällen 2009-09-08

Natten var inte lika kall som föregående natt. Medan jag intog en frukost bestående av pulverkaffe funderade jag på hur jag skulle göra idag. Antingen vandra hela vägen tillbaka till bilen och köra hem på kvällen. Eller dela upp vandringen tillbaka på två dagar. Jag gjorde bedömningen att klockan skulle hinna bli mycket innan jag var tillbaka till bilen. Tanken på över tre timmars bilkörning efter en hel dags vandring lockade inte, så det fick bli över två dagar.


Molnig morgon


Litet tält

Eftersom jag inte hade något brådska iväg så bestämde jag mig för att göra en kortare utflykt. Det var bara en dryg kilometer till Storfjällets topp, så en topptur föll sig naturligt.


Åreskutan

Även om vägen upp mot toppen var halvbrant så var det lätt att ta sig upp, särskilt då jag inte hade en tung ryggsäck på mig. Det var sammanlagt 160 höjdmeter till toppen, men det planade ut mot slutet. Om jag däremot hade kommit från andra hållet så hade jag behövt gå 4,5 km för samma höjdskillnad.


Långt borta finns det både snö och sol


Renar i fjärran

Uppe på toppen blåste det en del. Men solen tittade fram och gjorde det riktigt behagligt. Det blev ändå bara ett par minuter på toppen innan jag återvände till tältet igen.


Liten hög större än Hundshögen


Bäckravin på Östfjället


Rasbrant på Hundshögen ner mot Dörrsjöarna

Väl tillbaka igen var det bara till att packa ihop, ta på sig ryggsäcken och börja vandra. Jag skulle över Falkfångarfjället så jag siktade mot det medan jag vandrade.


Ovanligt högt gräs


Blockterräng på Storfjället


Hundshögens karaktäristika knölar

En och en halv timme och tre kilometer senare blev jag hungrig. Lunchen (pulversoppa + 1 dl snabbmakaroner) tillagades och åts under tystnad.


Någon saknar en skälla


Uppe på Falkfångarfjället, vy åt väster


En intressant formation på Falkfångarfjället

När jag närmade mig toppen av Falkfångarfjället drog mig lite åt väster. Jag hoppades nämligen hitta en lägerplats på västra sidan. Samtidigt som jag vek av från leden såg jag på avstånd bakom mig den första människan sedan jag lämnade skidbacken. Jag tog det lugnt i mitt sökande efter lägerplats, bara för att vara säker på att personen skulle hinna passera.


Stenig terräng på Falkfångarfjällets västra sidan


En sista bild på Hundshögen och Lekarån


Kors? Nej, ledkryss.

Det var betydligt torrare den här gången och jag hittade ingen lämplig plats. Istället fortsatte jag ytterligare en kilometer längs leden innan jag hittade en plats på N63° 3,541' Ö13° 46,447' (950 m.ö.h.).


Björndalen nedanför Falkfångarfjället


Renar med horn

Det hade blivit kväll och dags för mat. Kvällsmaten (pulversoppa + 1 dl snabbmakaroner) tillagades och åts under svordomar. Gasen till brännaren tog slut innan matens ens hunnit bli ljummen. Knapriga makaroner och kall varma koppen är inte min favoriträtt.

Idag blev det 13,6 km. Till viss del berodde det på toppturen, men också att jag fick gå lite längre innan jag hittade en lägerplats.

Inga kommentarer: